
Úvod > Registre > Diela > G > Ginovszky, Jozef: Portrét mladej dámy v modrom šate, Slovenská národná galéria Bratislava
Portrét mladej dámy v modrom šateZávesný obrazAutor diela: Ginovszky, Jozef Datovanie: 1826 Zbierkový fond: Slovenská národná galéria Bratislava, inv. č.: O 4 Materiál: plátno Technika: olejomaľba Rozmery diela: 62,5×49 cm |
Jozef Ginovszky patril medzi vyhľadávaných portrétistov obdobia biedermeieru. Aj obraz Portrét mladej dámy v modrých šatách spoločne s jeho „pendantom“ Portrét dámy v bielych šatách patrí do tejto kategórie. Ide o typický príklad portrétneho umenia s klasickými atribútmi tohto žánru.
Dáma (doteraz neidentifikovaná) prezentuje bohatú meštianku alebo šľachtičnú, ktorej odev, šperky, doplnky a zložitý účes sú príkladom biedermeierovej módy. Mladá žena je spodobená sediac v interiéri, ktorý je len naznačený vo forme okraja kresla. O toto kreslo si opiera lakeť a na ľavej strane sa nachádza váza s cudzokrajnými kvetmi, stojacimi na stolíku po je pravej strane vzadu. Dielo je značené vľavo dole pri okraji: Jos. Ginovsky 1826 Wien.
Z maliarskeho hľadiska ide o tzv. Feinmalerei, veľmi jemnú lakovanú maľbu typickú pre obdobie prvej polovice 19. storočia. Jasná farebná paleta, práca s detailom sú v Ginovszkého tvorbe v druhej polovici 20. rokov časté, umocnené s prácou s gestami, pohľadom a celkovým zachytením „ľúbivej“ fyziognómie mladej ženy. Dielo vychádza z inšpirácie viedenskými maliarmi.
[KB]
Dáma (doteraz neidentifikovaná) prezentuje bohatú meštianku alebo šľachtičnú, ktorej odev, šperky, doplnky a zložitý účes sú príkladom biedermeierovej módy. Mladá žena je spodobená sediac v interiéri, ktorý je len naznačený vo forme okraja kresla. O toto kreslo si opiera lakeť a na ľavej strane sa nachádza váza s cudzokrajnými kvetmi, stojacimi na stolíku po je pravej strane vzadu. Dielo je značené vľavo dole pri okraji: Jos. Ginovsky 1826 Wien.
Z maliarskeho hľadiska ide o tzv. Feinmalerei, veľmi jemnú lakovanú maľbu typickú pre obdobie prvej polovice 19. storočia. Jasná farebná paleta, práca s detailom sú v Ginovszkého tvorbe v druhej polovici 20. rokov časté, umocnené s prácou s gestami, pohľadom a celkovým zachytením „ľúbivej“ fyziognómie mladej ženy. Dielo vychádza z inšpirácie viedenskými maliarmi.
[KB]
História výskumu
1993 – reštaurovanie (M. Horváth)
Upozornenie!
Všetky texty v Arslexicone podliehajú autorským právam.
Odporúčaný spôsob citovania: Labudová, Zuzana: Kaplnka sv. Rozálie, Cintorín Rozália, Košice. In: Arslexicon - výtvarné umenie na Slovensku. Eds.: Balážová, Barbara - Pomfyová, Bibiana, URL: https://www.arslexicon.sk/?registre&objekt=kaplnka-sv-rozalie (dátum návštevy stránky)
Všetky texty v Arslexicone podliehajú autorským právam.
Odporúčaný spôsob citovania: Labudová, Zuzana: Kaplnka sv. Rozálie, Cintorín Rozália, Košice. In: Arslexicon - výtvarné umenie na Slovensku. Eds.: Balážová, Barbara - Pomfyová, Bibiana, URL: https://www.arslexicon.sk/?registre&objekt=kaplnka-sv-rozalie (dátum návštevy stránky)

